Spis treści
Rozprawka jako forma pisemna na maturze z języka angielskiego
Rozprawka jest jedną z trzech form pisemnych, z którymi spotykamy się na maturze rozszerzonej z języka angielskiego. Rozprawka to wypowiedź, w której maturzysta rozważa zadany temat, wykorzystując do tego odpowiednie argumenty. Autor pracy musi stwierdzić, czy się zgadza, czy nie z danym zagadnieniem i to uzasadnić.
Wypowiedź pisemna na maturze musi mieć od 200 do 250 słów, ale w praktyce ocenia się prace o długości w granicach 180-280 wyrazów. Jeśli więc słów będzie trochę mniej lub więcej, to nie będzie to duży problem. Ten element nie jest sprawdzany bardzo restrykcyjnie.
Warto natomiast pamiętać, że na maturze rozszerzonej z języka angielskiego obowiązuje poziom B2 (B2+ w zakresie rozumienia wypowiedzi), a oprócz rozprawki, pozostałymi dwoma formami są: list formalny oraz artykuł publicystyczny.
Jak napisać rozprawkę w języku angielskim?
Na maturze możemy spotkać się z trzema rodzajami rozprawek:
- rozprawka „za i przeciw” (for and against essay),
- rozprawka wyrażająca opinię (opinion essay),
- rozprawka sugerująca rozwiązanie danego problemu (essay suggesting solutions to a problem).
Najczęściej pojawiają się te:
- „for and against essay” (czyli „za i przeciw”) - w poleceniu będzie mieć zawartą informację podobną do tej: Napisz rozprawkę, w której przedstawisz dobre i złe strony takiego rozwiązania.
- a także „opinion essay” („wyrażanie opinii”) - polecenie zawiera treść: Napisz rozprawkę wyrażającą Twoją opinię na ten temat.
Rozprawka „za i przeciw” po angielsku
W rozprawce „za i przeciw” szczególnie istotne jest pamiętanie o tezie. Tam należy zamieść informację, że w pracy będą rozpatrywane dobre i złe strony decyzji, czy zjawiska (bez tego stracisz cenne punkty), a jednocześnie we wstępie nie zamieszczaj swojej opinii. Zamiast tego pamiętaj, aby przestawić ogólnie temat pracy, oraz że autor wypowiedzi ma pozostać bezstronny.
Stawiając tezę pamiętaj, że:
- Liczba argumentów „za” musi być równa liczbie argumentów „przeciw” np. 2 argumenty za i 2 argumenty przeciw. Po 2 argumenty na daną „stronę” wystarczą.
- Zwrotów prezentujących opinię, np. „I believe…”, „I am definitely against…”,, używamy tylko w zakończeniu.
- Zakończenie rozpoczynamy od zwrotów, takich jak: „To sum up…” „Summing up...”, „All things considered…”, „Taking everything into account...”. W zakończeniu podsumujemy temat i przedstawiamy swoją opinię.
O tym pamiętaj pisząc rozprawkę po angielsku „wyrażająca opinię”
Pamiętanie o tych zasadach zminimalizuje ryzyko utraty cennych punktów:
- We wstępie wprowadzamy swoją opinię, np.: „I am convinced that technology has a negative impact on relationships”,
- główny „najsilniejszy” argument powinien być wprowadzony jako pierwszy,
- w rozprawce muszą znaleźć się minimum 3 argumenty: 2 (choć najlepiej 3) „za” przyjętą przez autora opinią i 1 kontrargument,
- opinia, jaką przedstawiamy w rozprawce nie musi być taka, jak rzeczywista opinia w danej kwestii. Można więc napisać taką opinię, która będzie prostsza w przedstawieniu w rozprawce.
- zakończenie można rozpocząć za pomocą zwrotu: „To conclude, in my opinion…”
Zwroty przydatne podczas pisania rozprawki
Niektóre przydatne zwroty, które zastosujesz w każdej rozprawce:
- „The main advantage of…”
- „Additionally…”
- „On the other hand…”
- „It is believed that…”,
- „There is no agreement...”,
- „It is widely argued that…”,
- „Rarely does…”,
- „Under no circumstances…”,
- „furthermore”,
- „nonetheless”,
- „therefore”,
- „In recent years, the issue of [...] has gained significant attention”,
- „The topic of [...] has long been a subject of debate”,
- „It is a well-known fact that...”,
- „For instance”,
- „Research conducted by [autor badania] found that...”,
- „In conclusion”.
Oprócz tego należy pamiętać, że:
- Argumenty za i przeciw można prezentować w różnej kolejności.
- Poprawnie zbudowany argument powinien składać się ze zdania, które prezentuje argument i z uzasadnienia (dobrze jest użyć też jakiegoś przykładu np. z życia).
- Nie używamy zwrotów potocznych i form skróconych, np. „She’s”; „They’ve”.
- Używamy tylko zwrotów formalnych (np. form bezosobowych, strony biernej, inwersji).
- Unikamy pospolitych wyrazów takich, jak: „nice”, „big”, „good”, „bad”.
- Pierwszy akapit z rozwinięcia (niezależnie, czy jest „za” czy „przeciw”) rozpocznij od zwrotów takich, jak „Firstly…”, „First of all…”.
- Kolejne argumenty wprowadzaj za pomocą następujących zwrotów „Secondly”, „Thirdly”. Ostatni argument wprowadź za pomocą zwrotu „Finally”.
Zasady głosowania w wyborach europejskich 9 czerwca
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?